•  
  • O Instytucie
  • Pracownicy
    • Prof. dr hab. Elżbieta Hurnik
    • Prof. dr hab. Anna Wypych–Gawrońska
    • Prof. dr hab. Agnieszka Czajkowska
    • Prof. dr hab. Adam Regiewicz
    • Prof. dr hab. Robert K. Zawadzki
    • Dr hab. Urszula Cierniak, prof. UJD
    • Dr hab. Barbara Szargot, prof. UJD
    • Dr hab. Anna Majkiewicz, prof. UJD
    • Dr hab. Anna Szyndler, prof. UJD
    • Dr hab. Artur Żywiołek, prof. UJD
    • Dr hab. Bartosz Małczyński, prof. UJD
    • Dr hab. Katarzyna Janus, prof. UJD
    • Dr hab. Joanna Ławnikowska-Koper, prof. UJD
    • Dr Olga Binczyk
    • Dr Anna Cholewa-Purgał
    • Dr Elżbieta Wróbel
    • Dr hab. Joanna Warońska-Gęsiarz
    • Dr Beata Łukarska
    • Dr Agnieszka Pobratyn
    • Dr Agnieszka Reszka
    • Dr Ewelina Mika
    • Dr Anna Janek
    • Dr Przemysław Sznurkowski
    • Dr Leszek Będkowski
    • Dr Krzysztof Czajkowski
    • Dr Konrad Ludwicki
    • Mgr Katarzyna Zwolska-Płusa
  • Badania Naukowe
    • Duchowość maryjna w literaturze i kulturze polskiej na tle europejskim
    • Czytanie Dwudziestolecia
    • Retoryczność nauki – retoryczność teorii
    • Antropologia i semiotyka mediów i nowych mediów
    • Kulturowa historia odgłosów
  • Publikacje - Galeria Książki
    • Seria: Audiowizualne aspekty kultury w ponowoczesności
    • Seria: Chrześcijaństwo-Kultura-Ponowoczesność
    • Seria: Czytanie Dwudziestolecia
    • Seria: Głośne pióra
    • Seria: Jubileusze Pozytywistów
    • Seria: Kulturowa historia odgłosów
    • Seria: Prace Interdyscyplinarne
    • Seria: Studia o literaturze XIX i XX wieku
    • Publikacje pracowników Instytutu
  • Transfer
  • Konferencje
    • Czytanie Dwudziestolecia
    • Konferencje Maryjne
    • Opera - Pop - Kultura
    • Retoryczność Teorii V: Afekt w dyskursie teoretycznoliterackim
    • Szkiełko i oko II. Złożoność - jednostkowość - całość - część
  • Kontakt
  • Deklaracja dostępności
  • » Prof. dr hab. Elżbieta Hurnik
  • » Prof. dr hab. Anna Wypych–Gawrońska
  • » Prof. dr hab. Agnieszka Czajkowska
  • » Prof. dr hab. Adam Regiewicz
  • » Prof. dr hab. Robert K. Zawadzki
  • » Dr hab. Urszula Cierniak, prof. UJD
  • » Dr hab. Barbara Szargot, prof. UJD
  • » Dr hab. Anna Majkiewicz, prof. UJD
  • » Dr hab. Anna Szyndler, prof. UJD
  • » Dr hab. Artur Żywiołek, prof. UJD
  • » Dr hab. Bartosz Małczyński, prof. UJD
  • » Dr hab. Katarzyna Janus, prof. UJD
  • » Dr hab. Joanna Ławnikowska-Koper, prof. UJD
  • » Dr Olga Binczyk
  • » Dr Anna Cholewa-Purgał
  • » Dr Elżbieta Wróbel
  • » Dr hab. Joanna Warońska-Gęsiarz
  • » Dr Beata Łukarska
  • » Dr Agnieszka Pobratyn
  • » Dr Agnieszka Reszka
  • » Dr Ewelina Mika
  • » Dr Anna Janek
  • » Dr Przemysław Sznurkowski
  • » Dr Leszek Będkowski
  • » Dr Krzysztof Czajkowski
  • » Dr Konrad Ludwicki
  • » Mgr Katarzyna Zwolska-Płusa
Wersja dla niedowidzacych
A A A

Pracownicy » Dr hab. Bartosz Małczyński, prof. UJD

 

Bartosz Małczyński

 

e-mail: b.malczynski@ujd.edu.pl

al. Armii Krajowej 36a, pok. 409

 

Urodził się w Częstochowie w 1978 roku. Tutaj ukończył Szkołę Podstawową nr 38 im. L. Zamenhofa, a następnie Techniczne Zakłady Naukowe im. Gen. W. Sikorskiego. W 2003 roku obronił magisterium o poezji Tymoteusza Karpowicza w częstochowskiej Wyższej Szkole Pedagogicznej pod kierunkiem Prof. Elżbiety Hurnik. Twórczości Karpowicza poświęcił w sumie kilkanaście lat studiów, czego owocem stała się praca doktorska (obroniona w 2007 roku na Uniwersytecie Wrocławskim pod kierunkiem Prof. Andrzeja Zawady) oraz habilitacyjna (przyjęta w 2015 roku na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach). Jest także absolwentem filozofii na Uniwersytecie Wrocławskim. W latach 2008-2015 pracował w Instytucie Polonistyki i Kulturoznawstwa Uniwersytetu Opolskiego. Przez kilka lat współtworzył dział literacki w piśmie społeczno-kulturalnym „Strony". Uczestniczył w działalności naukowej i wydawniczej Stowarzyszenia Edukacji i Inicjatyw Obywatelskich „Chiazm". W częstochowskim Uniwersytecie pracuje od 2015 roku, aktualnie na stanowisku profesora uczelni.


Interesują go korelacje literatury XX wieku z muzyką, zwłaszcza w odniesieniu do zagadnień etycznych i eschatologicznych. Zajmuje się też kulturą rocka z uwzględnieniem jej tekstowych i audiowizualnych wymiarów oraz badaniami z zakresu „metal music studies".


Publikacje monograficzne, opracowania edytorskie oraz zredagowane tomy zbiorowe:

  • Rozwiązywanie tekstów. Poetyckie polimorfie Tymoteusza Karpowicza (Universitas, Kraków 2010);
  • „Boczne odnogi, ciemne jamy...". Studia i szkice literackie (Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2011);
  • T. Karpowicz, Utwory poetyckie (wybór), wstęp i oprac. B. Małczyński (Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2014, seria Biblioteki Narodowej BN I 321);
  • Zestrojenia. Szkice o literaturze, muzyce i dobroci (Nomos, Kraków 2017).

Zredagował we współpracy z różnymi badaczami osiem tomów zbiorowych:

  • Czytanie Derridy (2005),
  • Do Bachtina i dalej (2006),
  • Podziemne wniebowstąpienie. Szkice o twórczości Tymoteusza Karpowicza (2006),
  • Komentarze do Kafki (2007),
  • Postscripta do Brunona Schulza (2008),
  • W kręgu melancholii (2010),
  • W literackich konstelacjach (2013),
  • Artysta na prowincji (2019).

Wybrane artykuły i szkice z lat 2017-2019:

  • Muzyka nocy tej. Komentarz do wybranych wątków muzycznych w poezji Władysława Sebyły i diarystyce Sabiny Sebyłowej, [w:] Władysław Sebyła. Lektury, red. J. Kisiel, E. Wróbel, Katowice 2017;
  • Tomorrow is the fear. Lęk przed technologią w twórczości grup rockowych i metalowych, „Kultura Współczesna. Teoria - Interpretacje - Praktyka" 2018, nr 2;
  • Pasma śmiertelnej melodii. Krzysztof Kamil Baczyński i muzyka, „Topos" 2018, nr 1;
  • Muzyko, krocz ze mną! Słowo o współpracy Davida Lyncha z Angelo Badalamentim i Julee Cruise, [w:] Kryminał. Ćwiczenia z komparatystyki kulturowej, red. A. Regiewicz, Gdańsk 2018;
  • Metalowa suita wobec zmierzchu cywilizacji (Bathory „Twilight of the Gods"), „Studia de Cultura" 2018, nr 10;
  • „Zwycięzca śmierci wraca na czas". Refleksje wokół utworu „Advent" w wykonaniu grup Dead Can Dance i Armia, „Edukacja Muzyczna" 2018, t. XIII;
  • Bass Communion: eksperymenty w teksturze. Semantyka widm dźwiękowych na obrzeżach rocka, [w:] Kultura rocka 2. Słowo, dźwięk, performance, red. J. Osiński, M. Pranke, P. Tański, Toruń 2019;
  • Audiowizualne obrzędy końca. Refleksje o współpracy artystycznej Stefana Wesołowskiego i Francisa Mesleta, „Media i Społeczeństwo" 2019, nr 11.


« wstecz
| O Instytucie | Pracownicy | Badania Naukowe | Publikacje - Galeria Książki | Transfer | Konferencje | Kontakt | Deklaracja dostępności

Valid XHTML 1.0 Strict

Online: 1 | Wszystkich wizyt: