•  
  • O Instytucie
  • Pracownicy
    • Prof. dr hab. Elżbieta Hurnik
    • Prof. dr hab. Anna Wypych–Gawrońska
    • Prof. dr hab. Agnieszka Czajkowska
    • Prof. dr hab. Adam Regiewicz
    • Prof. dr hab. Robert K. Zawadzki
    • Dr hab. Urszula Cierniak, prof. UJD
    • Dr hab. Barbara Szargot, prof. UJD
    • Dr hab. Anna Majkiewicz, prof. UJD
    • Dr hab. Anna Szyndler, prof. UJD
    • Dr hab. Artur Żywiołek, prof. UJD
    • Dr hab. Bartosz Małczyński, prof. UJD
    • Dr hab. Katarzyna Janus, prof. UJD
    • Dr hab. Joanna Ławnikowska-Koper, prof. UJD
    • Dr Olga Binczyk
    • Dr Anna Cholewa-Purgał
    • Dr Elżbieta Wróbel
    • Dr hab. Joanna Warońska-Gęsiarz
    • Dr Beata Łukarska
    • Dr Agnieszka Pobratyn
    • Dr Agnieszka Reszka
    • Dr Ewelina Mika
    • Dr Anna Janek
    • Dr Przemysław Sznurkowski
    • Dr Leszek Będkowski
    • Dr Krzysztof Czajkowski
    • Dr Konrad Ludwicki
    • Mgr Katarzyna Zwolska-Płusa
  • Badania Naukowe
    • Duchowość maryjna w literaturze i kulturze polskiej na tle europejskim
    • Czytanie Dwudziestolecia
    • Retoryczność nauki – retoryczność teorii
    • Antropologia i semiotyka mediów i nowych mediów
    • Kulturowa historia odgłosów
  • Publikacje - Galeria Książki
    • Seria: Audiowizualne aspekty kultury w ponowoczesności
    • Seria: Chrześcijaństwo-Kultura-Ponowoczesność
    • Seria: Czytanie Dwudziestolecia
    • Seria: Głośne pióra
    • Seria: Jubileusze Pozytywistów
    • Seria: Kulturowa historia odgłosów
    • Seria: Prace Interdyscyplinarne
    • Seria: Studia o literaturze XIX i XX wieku
    • Publikacje pracowników Instytutu
  • Transfer
  • Konferencje
    • Czytanie Dwudziestolecia
    • Konferencje Maryjne
    • Opera - Pop - Kultura
    • Retoryczność Teorii V: Afekt w dyskursie teoretycznoliterackim
    • Szkiełko i oko II. Złożoność - jednostkowość - całość - część
  • Kontakt
  • Deklaracja dostępności
  • » Prof. dr hab. Elżbieta Hurnik
  • » Prof. dr hab. Anna Wypych–Gawrońska
  • » Prof. dr hab. Agnieszka Czajkowska
  • » Prof. dr hab. Adam Regiewicz
  • » Prof. dr hab. Robert K. Zawadzki
  • » Dr hab. Urszula Cierniak, prof. UJD
  • » Dr hab. Barbara Szargot, prof. UJD
  • » Dr hab. Anna Majkiewicz, prof. UJD
  • » Dr hab. Anna Szyndler, prof. UJD
  • » Dr hab. Artur Żywiołek, prof. UJD
  • » Dr hab. Bartosz Małczyński, prof. UJD
  • » Dr hab. Katarzyna Janus, prof. UJD
  • » Dr hab. Joanna Ławnikowska-Koper, prof. UJD
  • » Dr Olga Binczyk
  • » Dr Anna Cholewa-Purgał
  • » Dr Elżbieta Wróbel
  • » Dr hab. Joanna Warońska-Gęsiarz
  • » Dr Beata Łukarska
  • » Dr Agnieszka Pobratyn
  • » Dr Agnieszka Reszka
  • » Dr Ewelina Mika
  • » Dr Anna Janek
  • » Dr Przemysław Sznurkowski
  • » Dr Leszek Będkowski
  • » Dr Krzysztof Czajkowski
  • » Dr Konrad Ludwicki
  • » Mgr Katarzyna Zwolska-Płusa
Wersja dla niedowidzacych
A A A

Pracownicy » Prof. dr hab. Adam Regiewicz

 

zdjęcie prof. zw. dra hab. Adama Regiewicza

Adam Regiewicz

 

prof. zw. dr hab. nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa

 

ur. w 1972 roku w Zabrzu, filolog i filmoznawca,
Dyrektor Instytutu Literaturoznawstwa Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie


ORCID 0000-0003-1367-7697

 

Naukowo zajmuje się badaniem zjawisk na pograniczu literaturoznawstwa i komparatystyki kulturowej. Pierwszą przestrzenią badawczą jest mediewalizm, oparty na znajomości kultury średniowiecza w odniesieniu do czasów współczesnych, szczególnie popkultury. Druga przestrzeń badawcza związana jest z antropologią i kulturą współczesną badanymi w perspektywie chrześcijaństwa jako paradygmatu kulturowego Europy i jego kryzysu w dobie sekularyzmu. Podejmuje kwestie związane z kerygmatycznością przekazów kulturowych (filmu, przekazów medialnych, reklamy) w ramach szeroko pojętych badań postsekularnych. Trzeci obszar badawczy wiąże się z językiem współczesnej kultury, która operuje kodem audiowizualnym. W tej perspektywie mieszczą się zainteresowania filmem, relacją literatury i filmu, a także muzycznością oraz kulturowym badaniem odgłosów, poprzez które można czytać rzeczywistość obyczajowo-społeczną.

Ponadto zajmuje się:

  • antropologią i kulturą współczesną;
  • literaturą popularną (szczególnie kryminałem);
  • filmem i mediami audiowizualnymi, nowymi mediami;
  • antropologią i socjologią mediów oraz audiowizualności;
  • edukacją wobec zmiany paradygmatu audiowizualnego;
  • audioantropologią i sound studies w badaniach nad literaturą.

Jest autorem ponad 100 publikacji. W najbliższym czasie nakładem wydawnictwa słowo/obraz.terytoria ukaże się jego Słownik odgłosów somatycznych (na podstawie prozy polskiej po 1989 roku).

 

Na Uniwerstycie Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie wypromował siedmiu doktorów w dyscyplinie literaturoznastwo. Był wieolokrtnie powoływałany jako recenzent rozpraw doktorskich w zakresie literaturoznawstwa oraz nauk i kulturze i religii a także jako recenzent postepowań habilitacyjnych i profesorskich.

 

Działa w kilku towarzystwach naukowych (m.in. Towarzystwie Literackim im. Adama Mickiewicza oraz Polskim Stowarzyszeniu Komparatystyki Literackiej). W 2018 r. wszedł w skład Jury Ekumenicznego Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Ściśle wspópracuje z uniwersytatemi zagranicznymi przede wszystkim Uniwersytetem im. Łesi Ukrainki w Łucku (Ukraina) oraz L'Orientale w Neapolu (Włochy) i Università degli Studi w Turynie (Włochy), prowadząc gościnnie wykłady i zajęcia dla studentów oraz realizując projekty naukowe i dydaktyczne.

 

Od początku swojej kariery zawodowej jest związany ze środowiskiem nauczycielskim (w latach 1996-2010 jako nauczyciel liceum), dla którego przygotowuje popularne propozycje dydaktyczne czy to w postaci wykładów, warsztatów, czy też w formie scenariuszy lekcyjnych (Dialog liteatury z filmem; Dialog literatury z muzyką, Ciało w literaturze i kulturze, Czytanie Dwudziestolecia w szkole), publikowanych w Wydawnictwie Literackim, GWO czy Wydawnictwie WIR. Jest współautorem serii podręczników do liceum Sztuka wyrazu wydawanych przez GWO oraz pomysłodawcą projektu Edukacja w czasach cyfrowej zarazy.

 

W 2017 zadebiutował jako autor powieści kryminalnej Kamienica przy Antycznej, która ukazała się w wydawnictwie Silesia Progress. W 2020 wyszła jego kolejna książka kryminalna Ucieczki Jakuba Krafta (wyd. Nova Res). Od tego czasu opublikował serię kryminalną: Hubertus, Krojcok, Krampus oraz Post mortem, które ukazały się w 2021 i 2022 r. nakładem Miejskiej Biblioteki Publicznej w Zabrzu.

 

Najważniejsze (wybrane) publikacje:

Monografie

  1. Mediewalizm wobec zjawisk audiowizualnych i nowych mediów, Warszawa: DiG 2014.
  2. Poza horyzontem. Eseje o sztuce czytania (Ćwiczenia z poszukiwania sensu), Kraków: Universitas 2015.
  3. Kerygmatyczne figury interpretacji, Kraków: Universitas 2016.
  4. Pomiędzy zbrodniami. Komparatystyka na tropie kryminału, Gdańsk: Katedra 2017.
  5. Szkice o pożytkach z retoryczności teorii literatury i o niepokojach z nią związanych, Kraków: Universitas 2018.
  6. Średniowieczność w literaturze i kulturze popularnej, Warszawa: DiG 2019.
  7. Głośne pióra. Obecność muzyki popularnej w polskiej literaturze najnowszej, Wydawnictwo UJD, Częstochowa 2020.
  8. [współautorstwo J.Warońska] Widowiskowość i audiowizualność w dobie ponowoczesności, Częstochowa: Wydawnictwo AJD 2012.
  9. [współautorstwo J. Warońska, A. Żywiołek] Muzyka w czasach ponowoczesnych, Częstochowa: Wydawnictwo AJD 2013.
  10. [współautorstwo G. Pietruszewska - Kobiela, B. Bodzioch-Bryła], Literatura-nowe media. Homo irretitus w kulturze literackiej XX i XXI wieku, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2015.
  11. [współautorstwo G. Pietruszewska-Kobiela, G. Stachyra, A. Żywiołek] Polityczność mediów, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2015.
  12. [współautorstwo P. Kasprzak, P. Kołodziej, Z.A. Kłakówna, J. Waligóra], Edukacja w czasach cyfrowej zarazy, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2016.
  13. [współautorstwo: G. Pietruszewska-Kobiela, Ł. Sasuła] Religijność nowych mediów, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2017.
  14. [współautorstwo Maciej Szargot] „Tu jest taka tradycja, ja to wszystko dziedziczę...." Tradycje literackie i kulturowe w tekstach polskiej sceny muzycznej XX i XXI w., Wydawnictwo UJD, Częstochowa 2021.

Artykuły:

  1. Ewangelia w czasach popkultury. O kerygmatyczności obrazu filmowego, „Collectanea Theologica" 2011, nr 1, s.101-121;
  2. Komparatystyka jako sposób badania nowych mediów, „Teksty Drugie" 2014 nr 2, s. 49-70;
  3. Noli me tangere.... O potrzebie dotykania sensu. Krytyka somatyczna wobec kerygmatycznej interpretacji tekstu, „Teksty Drugie" 2015 nr 6, s. 326-347.
  4. O niemożliwości literatury lokalnej. Przypadek narracji audiowizualnych. „Rocznik Komparatystyczny" nr 6 (2015), s. 291-312.
  5. Polskie serwisy filmowe „dla dorosłych" w sieci. Kilka uwag o sposobach odbioru tekstów pornograficznych w nowych mediach, „Kultura popularna" 2015 nr 3.
  6. [współautorstwo Z.A. Kłakówna] Nowe media i edukacja szkolna - wprowadzenie do projektu, „Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja" 2016 nr 1, s. 155-170.
  7. Zuzanna i starzec. Kenotyczny wymiar pisarstwa Jerzego Pilcha, „Pamiętnik Literacki" 2017, nr 4, s. 105-118.
  8. Instrumenty Aleksandra Wata, „Ruch Literacki" R. LVIII, 2017, z. 4 (343), s. 389-02.
  9. Audioantropologia odgłosów, „Przegląd Kulturoznawczy" 2017 nr 1 (31), s. 106-125,
  10. Czy potrzebna jest retoryczna teoria literatury?, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis", Folia 239, „Studia Poetica" 5 (2017).
  11. Miłosz i Eliasz, „Pamiętnik Literacki" 2018, z. 3, s. 93-106.
  12. Czy czytanie może być protestanckie?, „Konteksty" 2018, nr 3 (322), s. 162-167.
  13. Głośne pióra. Związki literatury pokolenia „bruLionu" z muzyką popularną, PL.IT
    rassegna italiana di argomenti polacchi, nr 9, 2018.
  14. Sentymentalizm a kultura repetycji. Rola nawiązań muzycznych w polskiej literaturze najnowszej, „Rocznik Komparatystyczny" 2018 nr 9, s. 267-288.
  15. „Nie złamie trzciny nadłamanej...". Nowy wymiar świętości w kinie i filmie telewizyjnym na Wyspach, „Kwartalnik Filmowy" 2019, nr 40, s. 133-151.
  16. Kosmos teorii. Wprowadzenie do konceptu,  „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Folia 239, „Studia Poetica" 7 (2019), s. 16-25, ISSN 2353-4583,
  17. W perspektywie Innego. Czytanie opowiadań Irit Amiel w kontekście psychologii międzykulturowej, „Rocznik Komparatystyczny" 2019, nr 10, s. 147-162.
  18. "I'm not sure whether I died that day or had been resurrected." Paschal themes in Irit Amiel's stories, "Journal of Modern Jewish Studies" CMJS ISSN: 1472-5894. ID: 1838080 DOI:10.1080/14725886.2020.1838080.
  19. Im Schatten des ewigen Tannenbergs, w: Literarisierung der Gesellschaft im Wandel, red. A. Majkiewicz, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2021, s. 239-260.
  20. The Pornographization of Imagination. Some Comments on Porn Studies in Literary Research, „Prace Polonistyczne", seria LXXV, 2020, s. 21-42.
  21. Audiowizualność literatury. Próba konceptualizacji, „Teksty Drugie" 2021, nr 2, s. 281-300.
  22. Od ramy powieści do powieści ramy, „Philosophical discourses" III: The frame problem. Problem ramy (odniesienia) w filozofii i w kulturze (2), 2021, s. 11-20.
  23. Die Geräusche des materiell-körperlichen Abgrunds in der polnischen Prosa nach 1989, w: Gegenwartsliteratur in Mitteleuropa. Kulturwissenschaftliche und komparatistische Studien, red. A. Majkiewicz, A. Mirecka, Harrassowitz Verlag,  Wiesbaden 2021, s. 179-198.
  24. Odkrywanie cielesnego Boga. Refiguracje postaci Chrystusa w literaturze współczesnej, „Rocznik Komparatystyczny" 2021, nr 12, s. 275-291.
  25. Audiowizualność literatury. Między literaturą środka a elitaryzmem, „Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcza, 2021, nr 10, s. 11-31.
  26. Prze-pisywanie. „Dziennik hipopotama" Krzysztofa Vargi jako strategia lektury, „Litteraria Copernicana" 2022, nr 1 (41), s. 77-86.
  27. Retoryczność teorii wobec praktyk literatury w dobie audiowizualności starych i nowych mediów, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis „Studia Poetica" nr 10 (2022) (w druku)
  28. Teoria pod wpływem ... Wpływ dopaminy na dyskurs literaturoznawczy, „Litteraria Copernicana" 2022, nr 2 (45), (w druku)

Książki pod redakcją:

  1. Milczenie. Antropologia - Hermeneutyka, red. A. Regiewicz, A. Żywiołek, Częstochowa: Wydawnictwo AJD 2014.
  2. Od-głosy jedzenia, red. A. Regiewicz, G. Pietruszewska-Kobiela, Częstochowa: Wydawnictwo AJD 2015, ss. 274;
  3. Mesjańskie imaginaria Europy (i okolic), red. A. Janek, A. Regiewicz, A. Żywiołek, Częstochowa: Wydawnictwo AJD 2015, ss. 398.
  4. Kulturowa historia odgłosów, red. A. Regiewicz, T.1: A. Odrzywolska-Kidawa, G. Pietruszewska-Kobiela, Od Reja do futurystów, Częstochowa: Wydawnictwo AJD 2016.
  5. Szkiełko i oko. Humanistyka w dialogu z fizyką, red. A. Regiewicz, A. Żywiołek, Warszawa: DiG 2017.

 

zdjęcie prof. zw. dra hab. Adama Regiewicza

zdjęcie prof. zw. dra hab. Adama Regiewicza

« wstecz
| O Instytucie | Pracownicy | Badania Naukowe | Publikacje - Galeria Książki | Transfer | Konferencje | Kontakt | Deklaracja dostępności

Valid XHTML 1.0 Strict

Online: 2 | Wszystkich wizyt: