•  
  • O Instytucie
  • Pracownicy
    • Prof. dr hab. Elżbieta Hurnik
    • Prof. dr hab. Anna Wypych–Gawrońska
    • Prof. dr hab. Agnieszka Czajkowska
    • Prof. dr hab. Adam Regiewicz
    • Prof. dr hab. Robert K. Zawadzki
    • Dr hab. Urszula Cierniak, prof. UJD
    • Dr hab. Barbara Szargot, prof. UJD
    • Dr hab. Anna Majkiewicz, prof. UJD
    • Dr hab. Anna Szyndler, prof. UJD
    • Dr hab. Artur Żywiołek, prof. UJD
    • Dr hab. Bartosz Małczyński, prof. UJD
    • Dr hab. Katarzyna Janus, prof. UJD
    • Dr hab. Joanna Ławnikowska-Koper, prof. UJD
    • Dr Olga Binczyk
    • Dr Anna Cholewa-Purgał
    • Dr Elżbieta Wróbel
    • Dr hab. Joanna Warońska-Gęsiarz
    • Dr Beata Łukarska
    • Dr Agnieszka Pobratyn
    • Dr Agnieszka Reszka
    • Dr Ewelina Mika
    • Dr Anna Janek
    • Dr Przemysław Sznurkowski
    • Dr Leszek Będkowski
    • Dr Krzysztof Czajkowski
    • Dr Konrad Ludwicki
    • Mgr Katarzyna Zwolska-Płusa
  • Badania Naukowe
    • Duchowość maryjna w literaturze i kulturze polskiej na tle europejskim
    • Czytanie Dwudziestolecia
    • Retoryczność nauki – retoryczność teorii
    • Antropologia i semiotyka mediów i nowych mediów
    • Kulturowa historia odgłosów
  • Publikacje - Galeria Książki
    • Seria: Audiowizualne aspekty kultury w ponowoczesności
    • Seria: Chrześcijaństwo-Kultura-Ponowoczesność
    • Seria: Czytanie Dwudziestolecia
    • Seria: Głośne pióra
    • Seria: Jubileusze Pozytywistów
    • Seria: Kulturowa historia odgłosów
    • Seria: Prace Interdyscyplinarne
    • Seria: Studia o literaturze XIX i XX wieku
    • Publikacje pracowników Instytutu
  • Transfer
  • Konferencje
    • Czytanie Dwudziestolecia
    • Konferencje Maryjne
    • Opera - Pop - Kultura
    • Retoryczność Teorii V: Afekt w dyskursie teoretycznoliterackim
    • Szkiełko i oko II. Złożoność - jednostkowość - całość - część
  • Kontakt
  • Deklaracja dostępności
  • » Prof. dr hab. Elżbieta Hurnik
  • » Prof. dr hab. Anna Wypych–Gawrońska
  • » Prof. dr hab. Agnieszka Czajkowska
  • » Prof. dr hab. Adam Regiewicz
  • » Prof. dr hab. Robert K. Zawadzki
  • » Dr hab. Urszula Cierniak, prof. UJD
  • » Dr hab. Barbara Szargot, prof. UJD
  • » Dr hab. Anna Majkiewicz, prof. UJD
  • » Dr hab. Anna Szyndler, prof. UJD
  • » Dr hab. Artur Żywiołek, prof. UJD
  • » Dr hab. Bartosz Małczyński, prof. UJD
  • » Dr hab. Katarzyna Janus, prof. UJD
  • » Dr hab. Joanna Ławnikowska-Koper, prof. UJD
  • » Dr Olga Binczyk
  • » Dr Anna Cholewa-Purgał
  • » Dr Elżbieta Wróbel
  • » Dr hab. Joanna Warońska-Gęsiarz
  • » Dr Beata Łukarska
  • » Dr Agnieszka Pobratyn
  • » Dr Agnieszka Reszka
  • » Dr Ewelina Mika
  • » Dr Anna Janek
  • » Dr Przemysław Sznurkowski
  • » Dr Leszek Będkowski
  • » Dr Krzysztof Czajkowski
  • » Dr Konrad Ludwicki
  • » Mgr Katarzyna Zwolska-Płusa
Wersja dla niedowidzacych
A A A

Pracownicy » Prof. dr hab. Anna Wypych–Gawrońska


Prof. dr hab. Anna Wypych-Gawrońska

 

Kontakt: e-mail: a.wypych-gawronska@ujd.edu.pl


reprezentuje dziedzinę nauk humanistycznych, dyscypliny: literaturoznawstwo oraz nauki o kulturze i religii

 

Ukończyła studia magisterskie na kierunku kulturoznawstwo na Uniwersytecie Śląskim, doktoryzowała się i habilitowała w dyscyplinie literaturoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Tytuł profesora nauk humanistycznych otrzymała w 2018 r.

 

Jest również absolwentką szkoły muzycznej II w Częstochowie stopnia w klasie fortepianu.


Specjalizuje się w historii teatru i dramatu. Prowadzi badania o charakterze interdyscyplinarnym. Zrealizowała trzy projekty naukowe finansowane w drodze konkursowej, dwa Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego („Literatura w operze. Adaptacje dramatyczno-muzyczne utworów literackich w Polsce do roku 1918" - projekt w ramach dyscypliny nauk o literaturze oraz „Warszawski teatr operowy i operetkowy w latach 1880-1915" - projekt w ramach dyscypliny nauk o sztuce) oraz jeden Narodowego Centrum Nauki („Muzyka w polskim teatrze dramatycznym do 1918 roku" - projekt w zakresie teatrologii i sztuk performatywnych). Jest członkiem kilku towarzystw naukowych, współpracowała i współpracuje przy tworzeniu i realizacji projektów badawczych z naukowcami z polskich i zagranicznych uczelni (Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Lwowska Akademia Muzyczna, Uniwersytet Wiedeński, Uniwersytet w Sztokholmie), a także z instytucjami nauki, kultury i edukacji (Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie - pełni funkcję przewodniczącej Rady Artystycznej, Biblioteka Publiczna im. Władysława Biegańskiego, Samorządowy Ośrodek Doskonalenia w Częstochowie). Jest członkiem honorowym Częstochowskiego Towarzystwa Naukowego. Za książkę „Lwowski teatr operowy i operetkowy w latach 1872-1918" otrzymała nagrodę „Teatralna Książka Roku 1999" przyznaną przez Sekcję Krytyków Teatralnych Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Instytutu Teatralnego.


W 2006 objęła funkcję zastępcy dyrektora ds. nauki Instytutu Filologii Polskiej, w kadencji 2008-2012 była prodziekanem ds. nauki Wydziału Filologiczno-Historycznego, w kadencji 2012-2016 była prorektorem ds. rozwoju, a w 2016 roku została rektorem Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie - od 2018 roku Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie


Najważniejsze publikacje:

  • Lwowski teatr operowy i operetkowy w latach 1872-1918, Kraków 1999.
  • Warszawski teatr operowy w latach 1832 - 1880, Częstochowa 2005.
  • Literatura w operze. Adaptacje dramatyczno - muzyczne utworów literackich w Polsce do 1918 roku, Częstochowa 2005 (monografia finansowana ze środków budżetowych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego).
  • Warszawski teatr operowy i operetkowy w latach 1880-1915, Częstochowa 2011 (monografia finansowana ze środków budżetowych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego)
  • Muzyka w polskim teatrze dramatycznym do 1918 roku, Pobratyn Agnieszka -opracowanie aneksów, Częstochowa 2015, cz. 1 i cz. 2 (monografia finansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki)
  • Literatura i kultura w Częstochowie - Częstochowa w literaturze i kulturze, pod red. E. Hurnikowej, E. Wróbel. A. Wypych-Gawrońskiej, Częstochowa 2009.
  • Halina Poświatowska. Czytanie wielokrotne, pod red. A. Czajkowskiej, E. Hurnikowej, A. Wypych-Gawrońskiej, Częstochowa 2010.
  • Iwo Gall - redutowiec, artysta teatru, pod red. A. Wypych-Gawrońskiej, E. Wróbel, J. Warońskiej, Częstochowa 2014.
  • Tadeusz Pawlikowski, Recenzje i kroniki opery, opracowanie Jan Michalik, Agnieszka Wanicka, Anna Wypych-Gawrońska, Kraków 2015.
  • Muzyczno - dramatyczne adaptacje utworów Adama Mickiewicza w teatrze lwowskim do 1918 roku, „Pamiętnik Teatralny" 1999, z. 1, s.5-53.
  • Muzyczno - dramatyczne adaptacje dzieł Słowackiego na scenach polskich do 1918 roku, „Pamiętnik Teatralny" 2003, z.1-2, s.124-165.
  • Wyspiański a teatr muzyczny, „Pamiętnik Teatralny" 2007, z. 3-4, ss. 45-101.
  • Libretto polskie w okresie przemian muzycznych i teatralnych na początku XX wieku - od koncepcji do realizacji, [w:] Miraże identyfikacji. Libretto w operze XX i XXI wieku, pod red. Aliny Borkowskiej-Rychlewskiej i Elżbiety Nowickiej, Poznań 2015, s. 23-35.
  • 53. Opera w polskim teatrze dramatycznym od końca XVIII do początku XX wieku, [w:] Opera w kulturze, red. M. Sokalska, Kraków 2016
  • Opera warszawska od zarania do I wojny światowej, [w:] Warszawskie teatrowisko, red. Andrzej Kruczyński Warszawa 2018, s. 60-65.


Prowadzone zajęcia:

  • Czytanie teatru i form widowiskowych
  • Teatr i widowiskowość w kulturze
  • Adaptacje teatralne dzieł literackich


« wstecz
| O Instytucie | Pracownicy | Badania Naukowe | Publikacje - Galeria Książki | Transfer | Konferencje | Kontakt | Deklaracja dostępności

Valid XHTML 1.0 Strict

Online: 1 | Wszystkich wizyt: